Breng je merk tot leven met brand archetypes en raak je doelgroep
Een goede branding zit verweven in het DNA van je bedrijf of organisatie. Het is meer dan een sprekend logo en rake slogan. Een merk wordt sterk als het vertrekt vanuit een straffe brand personality. Want door je merk een stevige dosis persoonlijkheid te geven, straal je geloofwaardigheid uit. Het resultaat? Een merk dat verbindt en zijn doelgroep raakt.
Wat zijn brand archetypes?
Waarom zijn brand archetypes zo’n krachtige tool?
Omdat brand archetypes universeel herkenbaar zijn, zal je doelgroep ze ook intuïtief begrijpen. Je ideale klant herkent zich dus onbewust in deze archetypes en voelt zich daarom ook sneller verbonden met jouw merk. En laat dat nu net onze ambitie zijn.
Maar ook voor jouw communicatiestrategie zijn brand archetypes een praktische tool. Door je met één of meerdere archetypes te identificeren, maak je jouw positionering tastbaar. Pas je die ook consequent en doelbewust toe in je communicatie, dan straal je een een karakter uit dat altijd en overal herkenbaar is. Het vertaalt zich dus niet enkel in een theoretisch waardenkader, maar ook praktisch in beeldkeuze en taalgebruik.
Als kers op de taart heb je met een heldere brand personality ook een streepje voor op je concurrentie. In een steeds meer verzadigde markt waar USP’s niet zo uniek meer zijn, is een merk met een duidelijke persoonlijkheid dat wel. Daarom is het een goed idee om je van je concurrerende merken te onderscheiden door ook stil te staan bij de archetypes die zij, bewust of onbewust, uitstralen.
Brand archetypes zijn het ideale fundament om een emotionele band te creëren met je doelgroep. Voeg een ferme portie persoonlijkheid toe aan je branding en overtuig je doelgroep met identiteit, niet met zoete broodjes.
Wij bij Cayman Creative Thinkers gebruiken een unieke tool om samen met jou je best passende brand archetype(s) te bepalen. We bijten ons vast in het DNA van jouw merk of organisatie en ontwikkelen een typerende merkstrategie die er niet alleen heerlijk uitziet, maar waar ook iedereen zijn tanden in wil zetten.
Kan jouw merk of bedrijf
ook zo’n oefening gebruiken?