Logo van Vanden Broele

Merktransformatie van uitgeverij naar partner in kennisinnovatie

Ons zusterbedrijf Uitgeverij Vanden Broele startte oorspronkelijk in de boekenbusiness. Vandaag is dit echter geëvolueerd tot hoofdzakelijk een kennisplatform en slimme software die lokale besturen ondersteunt in hun digitale transformatie en service naar de burger toe. De oude identiteit mocht hedendaags, zelfs futureproof worden en voorzien van een laagje glans: enter Cayman.

We pakten de opdracht met beide handen vast & verdiepten ons, zoals we altijd doen, in hun leefwereld door middel van deskresearch en stakeholder gesprekken. Meer nog: we gingen samen met hen het branding traject in, met volle ruimte voor inbreng en ideeën, wat het geheel een proces van co-creatie maakte. We luisterden en interpreteerden, ontdekten en concludeerden, schreven de visie en het nieuwe merk bijeen. Samen kneedden we Vanden Broele in elkaar; “Uitgeverij” heeft eraan moeten geloven. Ready for (the day after) tomorrow!

Tone of voice: hoe praat het merk en hoe stelt het zich op?

Het bedrijf Vanden Broele is doorheen de tijd geëvolueerd. Niet enkel op vlak van producten, ook op vlak van werking en image. We gingen samen op zoek naar een merkstem die daarbij past aan de hand van een brand archetypes oefening (Carl Jung). Dit opende alvast enkele deuren met interessante insights die richting geven en prioriteiten zetten, waardoor we kunnen zorgen voor een consistente communicatie over alle contacten & kanalen heen.

Foto van Carl Jung

In een notendop: alomvattende baseline (NL/FR)

Het bedrijf oversteeg qua aanbod en diensten al een tijdje de oorspronkelijke omschrijving “Uitgeverij”. We gingen dan ook aan de slag om de juiste bewoording te vinden om het alomvattend maar toch onderscheidend te omschrijven in hun nieuwe baseline, rekening houdend met de kernwaarden. En zo kwam “innoveren met kennis” en “innover par le savoir”.

De baseline van Vanden Broele

Een blok dat er staat

We kozen voor eenvoud, en dat mag je letterlijk nemen. Alsof een ‘V’ en ‘B’ nog niet eenvoudig genoeg zijn gingen we verder schaven aan de letters tot enkel het meest essentiële overbleef. Om de naam neer te schrijven, kozen we voor ronde, kleine letters in een open lettertype.

Logo en merkbeeld van Vanden Broele

Met het logo kan gespeeld worden, het kan gestapeld worden tot een patroon of volledig geïsoleerd staan op een voor de rest witte cover: alles is mogelijk.

Het nieuwe logo van Vanden Broele met het patroon

Kleur, iemand?

Vanden Broele is innovatief, grijpt kansen op de markt en kent vele facetten. Dat wilden we weergeven met onze kleuren. We stelden een palet samen van twee juist gekozen hoofdkleuren die samen een bold statement maken: de huisstijl is een speeltuin, maar wel eentje met regels, netjes vastgelegd in hun nieuwe brandbook. Een beetje zoals de uitgeverij zelf.

Het logo van Vanden Broele met baseline in NL en FR
Het logo van Vanden Broele met baseline in NL en FR

Conclusie

Je kan het met bloemen zeggen, en met taarten, maar het meest sprekend is toch een quote van onze collega’s bij Vanden Broele zelf:

Wanneer we naast interne complimenten ook externe lof ontvangen, kunnen we spreken van een succesvolle rebranding. En daar doen we het voor. Bedankt!

Julie Reynaert

Wij zetten onze tanden graag in jouw project

Graag op avontuur met Cayman?

    Blijf op de hoogte

    Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.