Sustainable stories

Haal het maximum uit jouw duurzaamheidscommunicatie

Communiceren over duurzaamheid wint aan relevantie. Niet alleen omdat het verplicht wordt, maar ook omdat het vele voordelen biedt om transparant te communiceren over de impact die je maakt op mensen, maatschappij en planeet. 

Maar hoe doe je dat? Jouw blik op duurzaamheid en de inspanningen die daarmee gepaard gaan, vormen integrale elementen van je merkverhaal. Samen timmeren we aan jouw merk en zetten we je duurzaamheidscommunicatie op punt. Krachtig, creatief én doordacht.

wat

Duurzaamheidscommunicatie werd eerst verplicht, maar deze verplichting werd in de EU Omnibus (februari 2025) verlicht, zowel op vlak van deadline als inhoudelijk. Echter, vrijwillig communiceren over je duurzaamheidsinspanningen is the way to go om vandaag én morgen aan relevantie te winnen, om je visie te delen en je merk te versterken. Daarvoor werd de VSME (CSRD Light) in het leven geroepen als leidraad.

waarom

Creatief communiceren over je duurzaamheidsinspanningen bouwt mee aan je credibiliteit als organisatie, bouwt mee aan je merk(en) en inspireert mensen om je heen. We nemen het volledige verhaal voor onze rekening en verspreiden het op de meest relevante manier naar al je doelgroepen.

wat

Duurzaamheidscommunicatie werd eerst verplicht, maar deze verplichting werd in de EU Omnibus (februari 2025) verlicht, zowel op vlak van deadline als inhoudelijk. Echter, vrijwillig communiceren over je duurzaamheidsinspanningen is the way to go om vandaag én morgen aan relevantie te winnen, om je visie te delen en je merk te versterken. Daarvoor werd de VSME (CSRD Light) in het leven geroepen als leidraad.

waarom

Creatief communiceren over je duurzaamheidsinspanningen bouwt mee aan je credibiliteit als organisatie, bouwt mee aan je merk(en) en inspireert mensen om je heen. We nemen het volledige verhaal voor onze rekening en verspreiden het op de meest relevante manier naar al je doelgroepen.

wanneer

Verplicht rapporteren wordt vertraagd van 2026 naar 2028 voor niet-beursgenoteerde bedrijven, en van 2027 naar 2029 voor niet-beursgenoteerde KMO’s. But again: er is zoveel te winnen bij het opzetten van de vrijwillige communicatie, dus dat kan wat ons betreft morgen al.

wie

Het Omnibusvoorstel (26 feb 2025) stelt voor om de CSRD-criteria aan te scherpen – enkel bedrijven met > 1 000 werknemers én omzet > €50 miljoen vallen nog onder de verplichting. Veel organisaties met 250–500 werknemers zouden zo buiten scope vallen, met rapporteren via het vrijwillige VSME-kader.

wanneer

Verplicht rapporteren wordt vertraagd van 2026 naar 2028 voor niet-beursgenoteerde bedrijven, en van 2027 naar 2029 voor niet-beursgenoteerde KMO’s. But again: er is zoveel te winnen bij het opzetten van de vrijwillige communicatie, dus dat kan wat ons betreft morgen al.

wie

Het Omnibusvoorstel (26 feb 2025) stelt voor om de CSRD-criteria aan te scherpen – enkel bedrijven met > 1 000 werknemers én omzet > €50 miljoen vallen nog onder de verplichting. Veel organisaties met 250–500 werknemers zouden zo buiten scope vallen, met rapporteren via het vrijwillige VSME-kader.

Jouw sustainable story

IN 3 STAPPEN

1.

Duurzaamheids-
strategie

Staat je duurzaamheidsstrategie op punt? Waar ga je heen met je organisatie, op korte en op lange termijn, op gebied van milieu, groei, diversiteit, inclusie, welzijn en balans? Waar geven jullie focus aan? Een duidelijke visie geeft richting en zin; deze fundamenten stippelen de weg uit en zorgen voor uniformiteit.

 

Nood aan een betrouwbare gids (in de vorm van een dedicated sustainability consultant) om je hierin te begeleiden?

2.

Duurzaamheids-
storytelling

Jullie mogen trots zijn op jullie inspanningen! Hier op een juiste manier over communiceren is key. We bouwen samen met jullie een uitgebalanceerd, duurzaam verhaal en gieten dit in een interactief duurzaamheidsverslag. We zorgen voor een helder, fris en aantrekkelijk rapport.

 

Nood aan op maat gemaakte storytelling? 

voorbeelden van duurzaamheidscommunicatietools: interactieve pdf, socials, presentatie, video, landingspagina, hr

3.

Duurzaamheids-
content

En hoe vertaal je dan al die verhaallijnen van je duurzaamheidsinspanningen naar behapbare, aantrekkelijke & verteerbare content? Door naast de basis van een duurzaamheidsverslag ook een contentplan uit te werken dat al je doelgroepen op verschillende manieren kan bereiken.

 

Nood aan creatieve uitwerkingen van je inspanningen? 

Interactieve PDF

Video

Socials

Landingspagina

Presentatie

HR

the real deal

ZIJ GINGEN JE VOOR

kennis om te delen

dit houdt ons bezig

Wij zetten onze tanden graag in jouw duurzaamheids-communicatie

Graag op avontuur met Cayman?