Blog > 8 branding tips voor een vliegende start(er)
Start to brand met Cayman
8 branding tips voor een vliegende start(er)
Je business plan uitdenken, een financiële forecast opstellen, investeerders overtuigen, je productieproces verbeteren, innoveren,… Er komt veel kijken bij het lanceren van een start-up of merk. En voor je het weet staat je product er, maar je merk nog niet. Deze 8 tips helpen je om ook op tijd op merk- en marketingvlak klaar te staan – en dat is vòòr je uit de startblokken schiet.
Tip 1: Bouw je merkstrategie
“Before you create any more ‘great content,’
figure out how you are going to market it first.”
– Joe Pulizzi & Newt Barrett
Tip 2: Denk zoals je doelgroep
Wanneer je kijkt naar de klanten van je bedrijf of de gebruikers van je merk, durf dan ook breed te denken. Als je loopschoenen koopt, overweeg je vaak niet enkel de vorm, kleur en fit van een paar schoenen. Er komen extra vragen bij kijken: “Heb ik wel tijd om te gaan lopen? Ben ik echt zo gemotiveerd? En als ik nu gewoon wat vaker de trap nam?”
Dat begreep Nike ook met de slogan “just do it”. Kruip in de huid van je doelgroep, en probeer te begrijpen voor welke keuzes zij staan en hoe ze die maken, dag in dag uit. Bonus tip: het helpt als je ook echt met je doelgroep praat 😉
“Amazing things will happen when you listen to the consumer.”
–Jonathan Midenhall, CMO of Airbnb
Tip 3: Hou je verhaal simpel
“If you can’t explain it to a 6-year old, you don’t know it yourself.”
— Albert Einstein
Tip 4: Geef de juiste naam
De perfecte naam die het hele idee vertaalt: Quitte.
Tip 5: Kies de passende brand identity
Een visueel sterke stijl is een belangrijk onderdeel van je branding. Je mag er dus zeker wat tijd in stoppen om tot de perfecte huisstijl te komen. Toch gaat merkidentiteit verder dan enkel je logo. Denk bijvoorbeeld aan de herkenbare vorm van de flesjes van Coca-Cola. Zelfs zonder het logo, weet je meteen welk merk het is.
Vergeet ook niet je tone of voice. Hoe ga je in gesprek met je klant? Liever met u of je? Gebruik je vakjargon of wil je net heel toegankelijk zijn? Het antwoord op zulke vragen, is ook deel van je merkidentiteit. Het bepaalt allemaal wie en hoe je bent als merk.
“Decide the effect you want to produce in your reader.”
—Robert Collier, author
Voor Sofar haalden we inspiratie uit hun circulair verhaal om een zachte huisstijl te bouwen. De letters in het logo vloeien in elkaar over – een knipoog naar hun doorlopende proces. De zachte aardekleuren verwijzen naar hun duurzame karakter.
Tip 6: Bouw je verhaal op het web
Een website werkt vaak als belangrijk contactpunt. Zorg dus zeker voor een een frisse look en goede flow zodat je klant ook online een fijne ervaring heeft.
Je website moet natuurlijk ook gevonden worden. Denk daarvoor na over de belangrijkste zoektermen die naar jou moeten leiden. Die sleutelwoorden moeten ook op je website staan, zo scoor je beter op SEO.
“Search engine marketing and search engine optimization are critically important to online businesses. You can spend every penny you have on a website, but it will all be for nothing if nobody knows your site is there.”
— Marc Ostrofsky
Nog zo’n kleine optimalisatie om online gevonden te worden? Registreer je bij Google Mybusiness. Wanneer iemand dan je bedrijfsnaam intikt in Google, krijgt die meteen een kort overzicht met foto, locatie en contactgegevens.
Tip 7: Blijf zichtbaar én bereikbaar
Online gaat verder dan je website. Denk eraan om op verschillende platformen aanwezig te zijn: Facebook, Instagram, Linkedin of zelfs TikTok. Welk kanaal je best kiest, hangt af van je doelgroep. Je hoeft zeker niet overal tegelijk op in te zetten. Breng je verhaal naar je doelgroep, maak fans, en ga met hen in gesprek. Op sociale media kan dat zelfs 24/7.
Je kan je fans ook op de hoogte houden via mailings. Dan zijn ze mee met alle laatste veranderingen, en blijft je merk top-of-mind. Let er wel op dat je hun goedkeuring hebt gevraagd door een checkbox bij het inschrijvingsformulier.
“Social marketing [provides] brands the unique opportunity
to have a direct relationship with their customers.”
— Bryan Weiner
Tip 8: Investeer in jezelf in deze startfase
Tijd en geld investeren in een merkenstrategie, identiteit of marketingaanpak: het lijkt soms niet zo evident. Toch is het een onmisbare stap voor een succesvolle lancering.
“Invest in yourself. When you do this,
you press the fast-forward button on your success.”
— John Lee Dumas
Wist je dat Cayman een volledig startersplan heeft speciaal voor jou? Ontdek hier wat we voor jou kunnen doen.