Duurzame branding voor een circulair zitconcept
Nele en Esther, oprichtsters van Sofar, wilden comfortabele en stijlvolle sofa’s op de markt brengen, maar dan met een duurzaam productieproces dat een positieve impact heeft op de economie van morgen. Toen ze bij Cayman kwamen aankloppen met hun circulaire verhaal, waren we natuurlijk meteen overtuigd – en gingen er lekker bij zitten.
Een circulaire sofa, is die rond?
In een traditioneel productiemodel verwerk je grondstoffen tot een product. Dat wordt verkocht, en daarna weggegooid of (deels) gerecycleerd. Een circulaire startup zoals Sofar probeert dat proces heel anders aan te pakken. Ze creëren loops in hun proces om grondstoffen te hergebruiken. Het proces is niet meer lineair, maar circulair. Geen sofa in de vorm van een cirkel dus, maar een nieuwe manier van omgaan met meubilair, meer bepaald een sofa.
Hoe? Elke sofa krijgt een trackingscode, waarmee je je uniek samengestelde sofa na aankoop registreert bij Sofar. De sofa groeit vanaf dan mee met je leven: oneindig hernieuwbaar dankzij een brede waaier aan opstellingen, accessoires en hoezen, in één klik geregeld via de website. Zelfs het finale einde van de sofa in jouw huis wordt geregeld: dankzij het circulaire proces begint hij gewoon een ander leven bij iemand anders, helemaal opgepoetst en opnieuw customized. Mooi rond, zeggen wij!
Strategisch traject
Je bouwt geen sofa zonder technische tekening, en geen startup zonder strategie. Daarom stonden we Sofar eerst bij met een positioneringsstrategisch traject. Wat is er allemaal te vertellen over Sofar? Hoe rangschik je alle boodschappen? Hoe klinkt de merkstem? Wie zijn de potentiële klanten en wat willen zij? Met concrete input van de doelgroep dankzij interviews en weldoordachte strategische oefeningen, verfijnden we het verhaal en legden we samen de blauwdruk voor het nieuwe merk.