• Werk
  • Vlaamse Overheid - Werk en Sociale Economie

Clichés doorbreken met echte mensen

Beschutte en Sociale Werkplaatsen heten vanaf 2019 ‘Maatwerkbedrijven’. Dit is meer dan een naamswijziging, het is een hervorming die de bedrijven optilt naar een nieuw niveau. Toch blijft het vooroordeel hangen dat een maatwerker niet echt bij zou dragen aan de economie.

Het Departement Werk & Sociale Economie vroeg samen met het verantwoordelijke Kabinet aan Cayman om dit cliché te doorbreken.

Event maatwerkmakers

We ontwikkelden een nationale feelgood campagne die de sterktes en talenten van de maatwerkers in de verf zet. We lanceerden de term maatwerker (die prompt tot woord van de week werd gekozen door Taaladvies). Bovendien werkten we de campagne uit in co-creatie met échte maatwerkers. Win-win-win.

Vier helden, één boodschap

Uit ons onderzoek bleek dat mensen nog te vaak denken dat een maatwerker iemand is die niet in staat is om een boeiende job en/of complexe taak te vervullen. Foei.
We gingen op zoek naar vier protagonisten die werken in maatwerkbedrijven, om het tegendeel te bewijzen.

Soraya, Hassan, Anda en Davy reageerden op onze oproep door zichzelf kandidaat te stellen en werden de boegbeelden van onze sensibiliseringscampagne. Ze poseren fier, als ware helden, met en tussen hun dagelijkse werkmaterialen en stralen trots de kernboodschap uit: “Ik ben een maatwerker!

Campagne voor het Departement voor Werk en Sociale Economie van de Vlaamse Overheid

Uniek in dit project is dat de shoot (i.s.m. fotograaf Jeroen Willems) in co-creatie met maatwerkers werd uitgevoerd.
Onze studio was plots gevuld met maatwerkers die volgens hun talenten werden ingezet voor catering, belichting, set-assistentie etc. Een bijzondere ervaring voor de maatwerkers, maar ook voor Cayman.

Het pre-launch event

Om ons verhaal kracht bij te zetten voor de effectieve aftrap in januari gaven we zowel maatwerkgevers als het maatwerkbeleid (onder de vorm van minister Liesbeth Homans) een voorproefje van de campagne op het WSE evenement in Antwerpen afgelopen december.

Er werd een photobooth in de campagne-stijl opgebouwd waar zowel de minister als de sectormedewerkers zelf plaats mochten nemen voor de camera. Ook dit is behavioural design, want sensibilisering begint al in de sector zelf én wie deelneemt aan een campagne zal deze ook uitdragen. Mooi meegenomen.

Fotografie event maatwerkers

Een big bang

Met deze beeldvormingscampagne koos Cayman voor een big bang: een uitrol in alle nationale kranten, een opvallende aanwezigheid in het straatbeeld door middel van een bushokjes-campagne én twee boodschappen van algemeen nut op één. En laten we vooral de backcover van de Dag Allemaal niet vergeten, die stond al even op onze bucket list.

Zeg nu nog eens dat maatwerkers geen talenten zouden hebben!

“Gisteren hebben we het filmpje en de beelden voorgesteld aan de twee koepelverenigingen van de sociale en beschutte werkplaatsen en daar was grote appreciatie. Als dat niet schoon is. 😊

Veerle Van der Borght, Beleidsmedewerker – Departement Werk en Sociale Economie

De volledige campagnevideo kan je bekijken via de website van de Vlaamse Overheid, Departement Werk & Sociale Economie.

Campagne voor het Departement voor Werk en Sociale Economie van de Vlaamse Overheid
Deel op LinkedIn