Rebranding met de R van ROI

Hoe een slimme merkherpositionering een snellere groei stimuleerde.

Van Laethem is een toonaangevend Belgisch familiebedrijf, gespecialiseerd in de distributie en verpakking van verse kruiden, fijne slamengelingen, eetbare bloemen en minigroenten voor horeca, grootdistributie en retail. In hun aanbod vind je niet alleen alle toppers uit de klassieke keuken maar vooral ook nieuwe, nog onbekende smaken.

Voor ze bij Cayman aanklopten, verkochten ze al hun producten onder de vlag ‘Bellaroma’. De verouderde website, ietwat verwarrende merkcommunicatie en algemene branding, waren dringend aan een slimme update toe om hun aanbod beter in de markt te zetten en zo een stijgende omzet te blijven garanderen. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar wanneer je ze slim inzet genereren ze een grotere ROI.

 

Gezonde groei stimuleren

Na een merkpositionerinsoefening verschoven we Bellaroma van hoofd- naar submerknaam, in de merkenhiërarchie. Onder de nieuwe bedrijfsnaam zouden we zo ook andere producttakken, die individueel niet voldoende aandacht kregen, ook sterker in de kijker kunnen plaatsen. Op termijn zou het hoofdmerk ook enkele nieuwe submerken op de markt kunnen brengen.

We bepaalden het DNA van elk submerk met een duidelijke merkhiërarchie en lijnden de bijhorende waarden af. Na een concurrentieanalyse stelden we ook de merkpositionering scherp. Innovatie en specialisatie bleken de twee kernwoorden waarop we verder zouden bouwden om het bedrijf op gezonde wijze te growth hacken.

 

Nieuwe klantensegmenten verlekkeren  

Het herontdekken van nieuwe smaken, vergeten bloemen, kruiden, kleuren en accenten werd de rode draad in het nieuwe bedrijfsverhaal. Met de nieuwe bedrijfsnaam ‘Van Laethem’ zetten we de roots van het Belgische familiebedrijf sterker in de verf. De baseline ‘Nieuwe smaken, nieuwe toetsen. Fun en finesse op elk bord.’ speelt het unieke, innovatieve karakter van het bedrijf uit. En ook het frisse logo en de huisstijl volgden deze strategische insteek. We weerspiegelden het unieke en verfijnde kleurenpalet van hun aanbod in de verschillende productlijnen.

 

Kant-en-klare klantgerichte webcatalogus

Het familiebedrijf Van Laethem komt op de markt onder de merknaam Bellaroma en onder Private Label. De website is dus hoofdzakelijk gericht op B2B klanten. Uit ons vooronderzoek bleek dat deze retailaankopers snel en efficiënt willen vinden wat ze zoeken op productniveau. Liefst met snel doorklikbaar resultaat, zonder al te veel blahblah. De inhoud primeert.

Daarom importeerde Cayman alle productlijsten in één overzichtelijke webcatalogus, met frisse foto’s en call to actions op maat van de klant. Ook de downloadbare, gepersonaliseerde productfiches en beschikbaarheidstabellen van de groentjes zijn een rechtstreekse meerwaarde voor de klant. Zo hoeven grote kruidenverkopers deze fiches zelf niet meer op te stellen om de oorsprong van hun producten aan te tonen.

 

Maximale marketinginzet

Naast de usual corporate ID suspect zoals visitekaartjes, e-mailhandtekeningen en belettering van de bestelwagens, werkten we ook een marketingaanpak, contentplan en een corporate brochure uit, waarin nieuwe klanten de nieuwe producten en smaken in het aanbod in geuren en kleuren konden ontdekken. Ook voor het online marketingplan gaven we een hands-on aanzet, met twee voorbeeldblogs en sociale mediaposts als referentie.

 

Bedankt voor je inschrijving!

Ondertussen heb je van ons al een mail ontvangen. Als je daar nog even je inschrijving bevestigt, ben je helemaal klaar om onze behavioural design tips te ontvangen.

Oeps, er is iets fout gegaan!

Sorry, maar we hebben je niet aan onze mailinglijst kunnen toevoegen. Probeer nog eens later of mail ons op hello@cayman.be.

Deel op LinkedIn