Gentenaars uitnodigen hun wijk opnieuw in te richten
Nu het circulatieplan in Gent al goed ingeburgerd is, zijn de wijkmobiliteitsplannen aan de beurt.
Een nieuwe uitdagende participatiecampagne voor de Mobiliteitsdienst? #alsgetmijvraagt, daar zeggen we geen nee tegen!
Geen nieuwe plannen zonder input van de Gentenaar
Om de leefbaarheid in Hashtag Negenduusd te vergroten, zette de dienst Mobiliteit een nieuw project op poten waarbij elke stadszone een eigen mobiliteitsplan krijgt. In zo’n plan wordt de mobiliteit in de buurt onder de loep genomen: waar wordt er te snel gereden, welke kruispunten zijn gevaarlijk, welke straten zouden beter éénrichtingsverkeer zijn?
En niemand die zijn wijk beter kent dan de inwoner zelf. Daarom kiest stad Gent voor een bottom-up-aanpak waarbij de mening van de Gentenaar aan de basis van de nieuwe wijkinvulling ligt. Een participatieproject van omvang dus, waarvoor Cayman groen licht kreeg! Starten deden we met de Dampoortwijk en Oud Gentbrugge.
Niemand die zijn wijk beter kent dan de inwoner zelf. Daarom kiest stad Gent voor een bottom-up-aanpak waarbij de mening van de Gentenaar aan de basis van de nieuwe plannen ligt.
Onderzoek met kennis van mensen: op stap met de fiets
Echte inzichten doe je op in de straten, niet van achter je bureau. Om te weten wat leeft, ging Cayman op verkenning. Bewust met de fiets, om het verkeer ten volle te beleven. We spraken af met de wijkregisseurs – dat zijn personen die hun wijk en het verkeer door en door kennen. Zij identificeerden diverse sleutelfiguren die we aan de tand voelden over hoe zij het verkeer in hun wijk ervaren. Met nieuwe inzichten op de bagagedrager schakelden we een versnelling hoger richting de volgende fase van onze campagne.
Fase 1: Informeren en motiveren met een brochure
Inwoners aansporen hun mening te delen, doen we in een eerste fase met een brochure: aan de hand van een tijdslijn doen we het verloop van ons project uit de doeken. Door middel van testimonials van onze sleutelfiguren laten we de wijk aan het woord. Een beschrijfbaar grondplannetje in het midden motiveert om met pen en papier creatief aan de slag te gaan. En boven al dat schittert de #alsgetmijvraagt slogan – een herkenbare uitspraak die menig mening voorafgaat, maar dan typisch Gents uiteraard.
Fase 2: Ideeën verzamelen op verschillende kanalen
Een gevarieerd publiek aan het woord te laten? Dat vraagt communicatiekanalen op maat. Zo organiseerden we een mobiliteitsmarkt waar we inwoners uitnodigen om te luisteren en ideeën te delen. Mobiliteitsexperts en sleutelfiguren uit de wijk staan er klaar om alle vragen te beantwoorden, en er is een ideeënbus waarin de burgers hun hertekend wijkplan kunnen achterlaten.
Daarnaast vind je in elke wijk enkele ideeënborden, die je kan beplakken met de #alsgetmijvraagt-ideesticker uit de brochure.
Raamaffiches voor de Dampoortwijk
Aanvullend voorziet stad Gent een online platform waarop je je zegje kan doen. Zowel via een virtuele kaart als op een forum laat je jouw ideeën achter, die andere inwoners op hun beurt kunnen beantwoorden of leuk vinden. Cayman werkte het platform af met uitnodigende teksten en vormgeeflijke elementen in campagnestijl om het plaatje compleet te maken.
Voor al dat moois konden we opnieuw rekenen op ons sterk creatief netwerk. Fotograaf Jerroen Willems voorzag sprekend beeldmateriaal voor de gehele campagne. Copywriter Valérie Du Pré trok de straat op om inwoners aan de tand te voelen en schreef het geheel aan elkaar. Als laatste maakten we een animatiefilm waarin we het hele concept hapklaar uitleggen. Cayman verzorgde het scenario, het storyboard en de illustraties, onze creatieve collega’s van Sabouge animeerden alles tot een levendig geheel.
Het resultaat? Een multichannel aanpak die niet alleen uiteenlopende doelgroepen aanspreekt, maar ook nog eens een groot bereik haalt. Volle gas vooruit!
We kozen bewust voor Gentse gezichten in onze brochure, stelden persoonlijk contact centraal met de mobiliteitsmarkt en schreven al onze teksten in verstaanbare taal.
Zwijnaarde aan de beurt. Fotoshoot met fotograaf Jerroen Willems.
Communicatie op maat van de inwoner
Cayman begeleidde de communicatie in dit participatieproject van A tot Z. Centraal daarin stond een menselijke aanpak. We kozen bewust voor Gentse gezichten in onze brochure, stelden persoonlijk contact centraal met de mobiliteitsmarkt en schreven al onze teksten in verstaanbare taal. Niet koud en technisch, maar de taal van de doelgroep. Zonder omwentelingen. Het resultaat is een mensgerichte campagne met een persoonlijke touch.
Een project dat leeft
Dat die aanpak zijn effect niet gemist heeft, blijkt op verschillende plekken. Het online platform leeft: wekelijks stromen er talloze kwalitatieve inzendingen binnen. Ook de ideeënborden in de wijken doen het goed; geen scheldpartijen of flauwe mopjes, maar waardevolle input van inwoners jong en oud. Dat smaakt naar meer, en maar goed ook!
Op de planning: de rest van #9000
Met Oud Gentbrugge en de Dampoortwijk als voorbeeld, laten we in een volgende fase nog andere wijken aan bod komen. Ondertussen gaat de dienst Mobiliteit aan de slag met de input die ze tot nu verzamelden. In 2020 wordt Cayman opnieuw ingeschakeld om de communicatie omtrent de hertekende plannen vorm te geven. Wijze samenwerking, #alsgetmijvraagt!
making-of animatiefilm voor de campagne #alsgetmijvraagt in samenwerking met Sabouge
#testimonial
Isabelle Joosen, head of studio bij Sabouge
“Wanneer op het einde van een project de dankbetuigingen over en weer gaan, dan weet je dat het goed zit.”
“Cayman is het soort van opdrachtgever waar je van droomt: rechtdoorzee, altijd correct en doelgericht. Op de koop toe toveren ze steeds zulke leuke en originele opdrachten uit hun hoed. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en voor hen werken is steeds een plezier. Wanneer op het einde van een project de dankbetuigingen over en weer gaan, dan weet je dat het goed zit. Alleen maar liefde vanuit Antwerpen voor deze toppers uit het verre Brugge.”