Overtuigende rebranding leidt tot meer omzet

Na een creatieve audit bouwden we een nieuwe merkstrategie uit.

Zeg niet zomaar meubelwinkel tegen een gevestigde waarde als Casteelken. Met meer dan 40 jaar ervaring is het hele team thuis in de wereld vooraanstaande interieurmerken en -ontwerpers, internationale beurzen en expo’s. De familie Decruy en Neyrinck en hun medewerkers werden het vertrouwd gezicht van de interieurzaak en zijn naast ambassadeurs ook persoonlijke adviseurs en curatoren.

Want Casteelken brengt een niet-alledaagse collectie - de grootste designcollectie van België zou blijken, maar daar pakken ze niet mee uit. Want kwaliteit primeert boven alles. Met een atypische selectie en oog voor persoonlijke accenten, biedt het team een exclusieve oplossing op maat van elke klant. Ook de flexibele dienstverlening voor en na verkoop zit hen als gegoten.

Exclusieve touchpoints en triggers bepalen

De opkomst van kleinere ‘nordic’ sfeerboetieks, commerciëlere conceptstores en flagship stores die de consument rechtstreeks benaderen, zorgden voor enkele verschuivingen in het designlandschap.

Casteelken wil het verschil blijven maken en ging op zoek naar een vaste communicatiepartner die hun unieke karakter op strategische wijze in de verf zou helpen zetten.

Tijdens een creatieve audit ging Cayman op zoek naar het unieke DNA van Casteelken. Wat onderscheidt hen van anderen? Waar maakt Casteelken het verschil? Waarom zou je naar het afgelegen Rumbeke rijden voor een meubelstuk, als er zoveel webshops bestaan?

De eigenzinnige touch eisten we op en trokken we door in het redesign van het bestaande logo, de baseline ‘No Ordinary Design’ en met de call to action ‘Must C’.

Overtuigend design als onderscheidende factor

De klanten van Casteelken laten zich niet makkelijk binnen één doelgroepsegment duwen. Wat hen voornamelijk bindt is hun voorliefde voor exclusief design en unieke totaalconcepten. Ze kiezen niet voor standaard stukken die in veelvoud geproduceerd werden, maar voor tijdloze, exclusieve objecten die een leven lang meegaan. Zo’n investering maak je niet zomaar via een webshop. Je moet kunnen uittesten, wikken, wegen… Tot je ervan overtuigd bent dat het totaalplaatje klopt. Daar kijk je er met plezier een aantal weken naar uit. Casteelken is dan ook geen snelle standaard one-stop-shop, maar een curator die meedenkt over exclusieve interieuroplossingen die perfect passen bij de levensfase van de klant. Diezelfde overtuigende factor moet ook voelbaar zijn in het imago dat Casteelken uitstraalt en de communicatieuitingen die het merk uitstuurt. Daarom namen we die exclusieve triggers ook mee in alle lagen van de creaties. Want voor het team is niets standaard, noch vanzelfsprekend.

Met de C van Content, Commitment en Community

Meer dan een interieurzaak is Casteelken een team van designpioniers en een klassevolle curator. Het team gaat niet voor one time shots, maar pakt volledige ruimtes aan en zorgt ervoor dat de totaalbeleving klopt. Die eigenzinnige touch eisten we op en trokken we door in het redesign van het bestaande logo, de baseline ‘No Ordinary Design’ en met de call to action ‘Must C’. De C van Casteelken werd de catchy rode draad doorheen alle communicatiekanalen.

De expertise en het exclusieve netwerk zetten we in de verf met Casteelken Campus, een community event voor designliefhebbers. Ook de webshop gaven we een atypische touch, met exclusieve ‘no ordinary’ cadeaubonnen en gifts in samenwerking met een interieurcollectief.

Met behulp van een content- en marketingplan werkten we ook op digitaal vlak aan een langetermijnstrategie, van een webanalyse over mailings en sociale media tot blogberichten.

We zorgden ook voor een eigen brand bible, een Must C voor nieuwe werknemers waarin alle waarden en belangrijkste DNA kenmerken van Casteelken werden opgenomen. Content, Commitment and Community. It’s all about C.