Gentse studenten motiveren voor een hoffelijk verkeer
Gentse studenten motiveren voor een hoffelijk verkeer
De Gentenaar is over het algemeen hoffelijk, maar in het verkeer gaat het er soms minder vriendelijk aan toe. Daarom ontwikkelden we in 2018 een positieve hoffelijkheidscampagne voor stad Gent. En mét resultaat: de dienst Mobiliteit was namelijk zo tevreden dat ze een opvolgcampagne in 2019 wel zagen zitten. Want een sensibiliseringscampagne die marcheert, dat smaakt naar meer!
Om een van de grootste doelgroepen van stad Gent aan te spreken, spitste het tweede luik van deze campagne zich volledig toe op studenten. Zij maken met hun ontelbare en ontembare velo’s een groot deel uit van het Gents verkeer.
Duim meer in het verkeer, revisited
De insteek van de Duim meer in het verkeer-campagne was simpel. Een omhooggestoken duim is een universeel en positief symbool van dankbaarheid. Die onderliggende duimboodschap hebben we behouden terwijl we de aanpak toespitsten op de jonge stadsbewoner.
We schreven catchy copy in de taal van de student. We kozen voor een stadswaardige tone-of-voice, maar met dat tikkeltje meer rock-‘n-rollgehalte. Geen duim meer in het verkeer, maar een gebruik je duim die de aandacht (en menig wenkbrauw omhoog) trekt. We breidden onze drie duimregels uit met een vierde en maakten een video waar gloednieuwe mascotte Duimman toont hoe het moet.
Zijn waar de student is
Onze campagne vond zijn weg naar de student via toegespitste kanalen. Duimman gaat waar de student gaat. Onze mascotte was te zien in studentencafés en op placemats van studentenresto’s, op postkaartendisplays en op bierviltjes, evenals in de Guido stadsgids en op campusposters. Was je student, dan was de kans heel groot dat je Duimman had zien passeren. Ook de gebruik je duim-slogan in de Gentse toiletten was moeilijk te missen.
Toppunt van deze interactie met de student was ongetwijfeld op de Student Kick-Off. Het grootste studentenevenement van Gent lokt elke september immens veel volk, zelfs jongeren die niet eens (in Gent) studeren. Duimman kreeg zijn eigen stand en organiseerde staarwedstrijden, wat niet per ongeluk deed denken aan duimregel twee: maak oogcontact.
Won je een staarwedstrijd van Duimman, dan kreeg je een herbruikbare drinkfles van stad Gent, bedrukt met de duimregels. Het record van de namiddag? 6 minuten staren zonder knipperen. Duimman gaf met plezier zijn verlies toe.
Duimman organiseerde staarwedstrijden, wat niet per ongeluk deed denken aan duimregel twee: maak oogcontact.
The making of Duimman
Duimman is niemand minder dan acteur Bart Dhondt, die sinds zijn gastrol in Vlaamse serie Tabula Rasa bekend staat als ‘de staarder’. We konden niemand beter bedenken om de rol van Duimman op zich te nemen. Nu ja, qua postuur kon het wel tellen. We hebben maar liefst drie duimkostuums laten maken vooraleer we tevreden waren, en zelfs het finale pak hebben we moeten bijstellen zodat twee-meter-hoge Bart comfortabel doorheen de stad zou kunnen duimen.
Gedragsverandering in actie
De oorspronkelijke insteek van de duimcampagne was om positief gedrag te belonen in plaats van negatief gedrag af te straffen. Steek je duim op naar iemand, en die persoon ervaart dat als een positieve bevestiging.
Om studenten aan te sporen hun duim meer te gebruiken, werkten we volgens het behavioural designprincipe van BJ Fogg en zijn drie pijlers motivation, ability en trigger. Duimman motiveert studenten om zich hoffelijk te gedragen (motivation) en je duim steekt in je broekzak (ability). Met de triggers die we verspreidden doorheen het straatbeeld trokken we de student uiteindelijk over de streep.
#testimonial
Jeroen Willems, fotograaf