• Cases
  • Mobiliteitsbedrijf Stad Gent

Gent heeft WIJZE plannen

Hoe bereid je mensen voor op een nieuw circulatieplan in hun stad? De Stad Gent schakelde Cayman in!

Toen Gent een nieuw mobiliteitsplan invoerde, met onder meer een nieuw parkeer- en circulatieplan, ontwikkelde Cayman een gefaseerde campagne die inzet op een duurzame gedragsverandering

Hoe bereid je mensen voor op een nieuw circulatieplan? Via slimme communicatie en gebruikersinzichten wilden we de Gentenaar en bezoekers stimuleren om even stil te staan bij het gebruik van hun wagen en meer te schakelen tussen de verschillende vervoersmodi. Ruim een jaar voor D-day startten we een gefaseerde campagne, gebaseerd op het 7E-model en de algemene principes van behavioural design.

Fase 1: INFORMEREN

‘Gent heeft wijze plannen’

Onder de noemer ‘Gent heeft wijze plannen’ werd het nieuwe mobiliteitsplan voor het eerst bekendgemaakt op Gent Autovrij 2015.  Op deze autoluwe zondag kwamen Gentenaars te weten hoe Gent het verkeer beter op elkaar wil afstemmen om de stad leefbaar te houden voor iedereen.

Gent heeft wijze plannen
Printcampagne lancering nieuw mobiliteitsplan Gent. De sterk grafische stijl wordt doorgetrokken in alle dragers.

Het mobiliteitsplan uitgelegd in 3 minuten

Met een beknopt animatiefilmpje, dat we viraal verspreidden, legden we de principes van het nieuwe mobiliteitsplan uit.

Gedifferentieerde communicatie

Voor elk type vervoermiddel – auto, taxi, fiets, deelwagen, … ontwikkelden we een aangepast plan.

Specifieke affiches voor de handelaars moeten ook hen geruststellen dat hun zaak bereikbaar zal blijven.

Gent heeft een wijs fietsplan
Gent heeft een wijs parkeerplan

Fase 2: VOORBEREIDEN

‘Gent schakelt slim’

Voor elke gelegenheid is er een gepast vervoermiddel. Of het nu te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met de wagen is. Duurzame mobiliteit draait om het maken van de juiste keuzes. Zo blijft het voor iedereen aangenaam vertoeven in de stad.

De Stad Gent roept alle bewoners en bezoekers op om ‘slim te schakelen’ of na te denken over de manier waarop ze zich verplaatsen. Het is een oproep om andere vervoermiddelen of combinaties uit te proberen. Hoe meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets, hoe minder autoverkeer er op de stadsring en door de binnenstad zal rijden. Zo krijgen voetgangers, fietsers, bussen en trams meer ruimte en kunnen automobilisten die écht in de binnenstad moeten zijn, vlotter hun bestemming bereiken.

We gaven elk transportmiddel een eigen kleur en trokken die door doorheen de hele campagne. Voor elk  transportmiddel voorzagen we een eigen schakelhanger in de passende kleur.

Lancering Gent schakelt slim

We kozen ervoor de campagne te lanceren op een bijzondere dag op het vlak van mobiliteit, nl. Gent Autovrij 2016. We kondigden ‘Gent schakelt slim’ aan via advertising, abribus affichage en een heus lichtspektakel op het UCON gebouw aan Gent Zuid. Speciaal voor de studenten zetten we de boodschap op een huizengrote graffitiwall.

Net zoals in 2015 kreeg de hele campagne een krachtige stijl. Passend bij de stijl van het jaar ervoor, maar met een duidelijke, nieuwe boodschap.

Persbelangstelling

‘Gent schakelt slim’ wordt zichtbaar door de Gentse burgemeester en schepen van mobiliteit gedragen. Dat weekend ging de pers er massaal op in.

Na Gent Autovrij kleurde de Gentse stad tijdelijk turquoise door onze ‘Gent Schakelt Slim’ campagne. Ook puur informatieve advertenties kregen hetzelfde herkenbare jasje.

Gent schakelt slim, da’s even stilstaan hoe u het best van A… naar B… gaat.

Onze campagne bleef niet bij woorden alleen. 12 verschillende Gentenaren vertelden hoe zij slim schakelen. Deze campagne werd uitgerold in advertising, bus- en tramaffichage,  en Facebook en werd uitgezonden op de Oost-Vlaamse zender AVS.

Gentenaars aan het woord

“Gent heeft een WIJS circulatieplan

Reizende infostand

Voor de minder digitale doelgroep ontwikkelden we een reizende infostand die achtereenvolgens te bezoeken was op het Administratief Centrum Zuid, wijkbeurzen en lokale dienstencentra. Naast de infostand kregen bezoekers ook een plan mee met daarop de voor hen belangrijke route op getekend. De infostand werd ook opgepikt in de pers.

De Wijze Gazet

Om elke inwoner van Gent en de deelgemeenten optimaal te informeren met de juiste informatie maakten we 2 edities van ‘De Wijze Gazet‘, de mobiliteitskrant, boordevol mobiliteitsinspiratie en nuttige info over het circulatieplan. Elke inwoner van Gent (250.000 ex.) kreeg deze in de brievenbus.

Z-card schakel slim

Schakel slim stewards deelden op belangrijke locaties Z-cards uit van het circulatieplan. Een handige, overzichtelijke tool in zakformaat. Ook dit was duidelijk voer voor de pers.

 

Fase 3: ACTIVEREN

Count down campagne

Uitstellen is menselijk. Daarom zetten we enkele weken voor het circulatieplan van start ging de mensen aan om zich voor te bereiden. De hoofdboodschap was: Gent is en blijft bereikbaar, maar vooraf je route even checken kan interessant zijn. Deze campagne werd breed uitgedragen via krant, stadsmeubilair, abribus affichage, regionale radio, …

Om iedereen wegwijs te maken – de dagen voor en tijdens het circulatieplan – creëerden we verschillende soorten signalisatie bij de heringerichte verkeerspleinen en het uitgebreide voetgangersgebied. Deze werden op zorgvuldig gekozen plaatsen in Gent geplaatst en werden veelvuldig opgepikt in de nationale pers.

 

Signalisatie Gent nieuw circulatieplan

Evaluatie campagne en circulatieplan

10 maanden na de invoering van het circulatieplan

 

De reality check

Doet het nieuwe circulatieplan wat het moet doen? En wat doet het met de Gentenaar?

Gent speelt open kaart en bundelde alle resultaten in dit filmpje.

Een vrijblijvend
gesprek.

Vertrek met een idee hoe wetenschap jouw organisatie kan helpen.
Deel op LinkedIn