• Cases
  • Mobiliteitsbedrijf Stad Gent

De Oost-Vlaming overtuigen van bereikbaarheid centrum Gent

Bereikbaarheidscampagne zet de Oost-Vlaming in beweging met slimme mobiliteitstool.

LinkedIn

Gent is even vlot bereikbaar als voor de invoering van het circulatieplan. Wie in Gent woont weet dat intussen wel, maar bij mensen die wat verder van Gent wonen, in de omliggende gemeenten, is er soms wat drempelvrees. Zelfs wie binnen een straal van een twintigtal kilometer rond Gent woont, blijft steeds vaker weg.

Die Oost-Vlaming houdt daarom niet minder van Gent centrum en haar troeven, maar lijkt voornamelijk de weg kwijt tussen alle informatiesnippers over de nieuwe verkeerssituatie. Wie niet woont, werkt of studeert in Gent, zoekt daarom gemakshalve steeds vaker uitwijkmogelijkheden in andere steden of gemeentes. Dat gedrag wilde Stad Gent graag positief bijsturen.

De Oost-Vlaming motiveren & mobiliseren

Cayman werd gevraagd door Stad Gent om een campagne uit te werken om de foute perceptie recht te zetten en de bereikbaarheid van Gent centrum in de verf te zetten. Via slimme communicatie, gebruikersinzichten en bewezen psychologische technieken, wilden we hen ervan overtuigen dat Gent nog steeds die vlot bereikbare, bruisende, sympathieke, kindvriendelijke stad van weleer is. Die campagne zou de Oost-Vlaamse bezoekers opnieuw moeten mobiliseren en motiveren om zich toch naar het centrum te verplaatsen.

Nood aan nieuwe triggers & tools

Stad Gent en Cayman bundelden de krachten om een gedragsverandering teweeg te brengen bij de Oost-Vlaming en de uitdaging scherp te stellen. Want uit ons eerste vooronderzoek bleek al snel dat Stad Gent allesbehalve een imagoprobleem had. De Oost-Vlaming draagt centrum Gent nog altijd een warm hart toe.

De angst voor verandering bleek wel gegrond. Want de Oost-Vlaming is voornamelijk weinig tot slecht geïnformeerd, grotendeels uit desinteresse in het volledige plan. Tijdens de invoering van het circulatieplan bleek de informatie die hem/haar nog bereikte te overweldigend, uitgebreid en/of negatief gekleurd. Er bleven slechts fragmenten hangen, waarmee een eigen, angstvallig verhaal werd opgebouwd.

Niet alleen de Gentenaar moet een nieuwe plek in de ruimte innemen sinds de invoering van het circulatieplan. Ook voor Oost-Vlaming is de vertrouwde weg naar zijn vaste parking, eetplekje, boetiek, ... veranderd of geknipt. Wie een nieuwe route, parking... uitprobeert, buigt die perceptie echter razendsnel om. Daarom bouwden we een slimme mobiliteitstool, die sensibiliseert én mobiliseert.

Fluitje van ne cent

Na een intensieve designsprint en het gebruikerstesten van verschillende prototypes, konden we finaal affluiten bij het campagneconcept ‘fluitje van ne cent’. Met de auto, fiets, bomma of rolstoel naar Gent? Dat is echt een fluitje van ne cent.

Met deze sympathieke eyeopener (trigger) benadrukten we de troeven van Gent (motivation). De drempels ernaartoe maakten we zo klein mogelijk maken (ability) door middel van een handige website fluitjevannecent.gent. Met behulp van 96 scenario’s begeleiden en verleiden we de Oost-Vlaming om ‘het nog eens te proberen’.

Met de tool kunnen ze snel aanduiden wat het doel is van hun bezoek, waar zij naartoe willen en vanuit welke richting zij komen. Op basis van die info krijgen zij scenario’s op maat voor een vlot bezoek aan Gent. De website geeft de mogelijkheden om met de fiets, het openbaar vervoer of de auto te komen. Kiest men voor de auto, dan krijgt men twee opties: een snelle en een goedkope. Op die manier worden de fabels stapsgewijs ontkracht. Door het zelf eens – virtueel – uit te proberen zal de negatieve perceptie voor een groot stuk vanzelf verdwijnen. Eerst zien, dan geloven!

Herkenbare touchpoints en bekende voorbeelden

De Gentse acteur Daan Hugaert, bekend van zijn rol in de serie Thuis, werd het gezicht van de campagne. In verschillende filmpjes maakt hij iedereen duidelijk hoe gemakkelijk het is om nog eens naar Gent te komen. Deze filmpjes worden uitgezonden via de regionale televisie en op sociale media. Via de radiospots, billboards, streeklijnbussen, broodzakken en de ‘Fluitje van ne cent’-folder in 500.000 brievenbussen is er voor de Oost-Vlaming geen ontkomen meer aan. Nog ne keer naar Gent? Fluitje van ne cent!

"We merken dat er vooral in de gebieden buiten Gent nog misverstanden bestaan over de bereikbaarheid van onze stad. Deze campagne toont aan alle Oost-Vlamingen hoe makkelijk het is om naar Gent te komen. Want Gent is écht de moeite waard!"

Filip Watteeuw, Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Bedankt voor je inschrijving!

Ondertussen heb je van ons al een mail ontvangen. Als je daar nog even je inschrijving bevestigt, ben je helemaal klaar om onze behavioural design tips te ontvangen.

Oeps, er is iets fout gegaan!

Sorry, maar we hebben je niet aan onze mailinglijst kunnen toevoegen. Probeer nog eens later of mail ons op hello@cayman.be.