Met de neus in de boeken:
een veelzijdige campagne
voor Boektopia 2023

Afgelopen herfstvakantie palmde Boektopia 14.500 vierkante meter in van Kortrijk Xpo. Op de (boeken)plank: duizenden boeken, meer dan 700 voorstellingen en signeersessies, podcastopnames, speurtochten, een voorleesbos en ga zo maar door. Dit jaar schaarden alle uitgevers en boekhandelaars zich achter dit heus ‘boekenfeest’ om het boek in de kijker te zetten en lezen te promoten. 

Ook dit jaar kwam de organisatie bij ons aankloppen om de communicatiestrategie vorm te geven en uit te voeren. Dat wij hier graag aan meewerken, spreekt al jaren boekdelen.

Een reuzenboek
als blikvanger

Met een reuzengroot boek als blikvanger in het stadscentrum van Kortrijk gaven we het startschot voor Boektopia. Altijd willen weten hoe het voelt om op de back cover van een boek te pronken? Dankzij de hoofduitsnede kon dat gevoel eventjes ervaren worden. Een leuke plek voor een toffe foto, en dat dacht de pers ook. Voor enkele gelukkigen die hun foto deelden, waren er gratis tickets te winnen op de koop toe!

Het geschreven woord
online verkondigen

Naast tal van offline uitingen zoals advertenties, vlaggen, stickers… zetten we een brede online campagne op waarmee we duizenden boekenfans naar Kortrijk Xpo lokten. The key to success? Een doordacht campagneplan waarin doelgroepen, kanalen en budgetten uiteengezet worden. En natuurlijk ook analyseren, optimaliseren en bijsturen. 😉 Zowel Google Search, YouTube, Facebook, Instagram als TikTok werden ingezet om Boektopia online te laten leven. De content pasten we aan per kanaal om maximaal relevant te zijn. 

Video afspelen
Video afspelen

Inspireer met
meer sfeer

Met het vele beeldmateriaal van 2022 en de volgeplande agenda van 2023, gingen we aan de slag om ons advertentiemateriaal te creëren. We maakten gebruik van de herkenbare illustratiestijl, maar combineerden deze met beelden van de vorige editie. Inhoudelijk focusten we op de bekendmaking van het programma. Dit door verschillende auteurs en belevingen naar voren te schuiven. Ook video kent zijn plek. Zowel snappy TikTokvideo’s als een netjes ineen gebokste video met voice-over passeerden de revue.

We boekten vooruitgang

De prestaties van onze online campagne zijn niet min. Met 5.007.228 weergaven en 85.328 clicks, een gemiddelde CPC (kost per klik) van €0,13, een CPM (kost per duizend) van €2,10 en een CTR (doorklikratio) van 13,4%, behaalden we mooie resultaten. Dat onze inspanningen z’n vruchten hebben afgeworpen, durven we wel te stellen. Van 1 september tot 6 november vonden 412.302 personen de weg naar de website. 41.985 daarvan klikten door op ‘tickets’.

 

Uiteindelijk klokte Boektopia in 2023 af op een opkomst van 47.000 boekenliefhebbers. In totaal werden 105.000 boeken verkocht, en dat is een pak meer dan vorig jaar!

The end… for now.  See you all again in 2024!

Wij zetten onze tanden graag in jouw project

Graag op avontuur met Cayman?

    Blijf op de hoogte

    Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.