Blog > 5 ingrediënten voor een goede branding

5 ingrediënten voor een goede branding

5 ingrediënten voor een goede branding

Nu vingerlikken niet meer zo aangewezen is, heeft KFC besloten af te stappen van fingerlickin’ good en op zoek te gaan naar een nieuwe slogan. In de tussentijd “lenen” ze even de slogans van andere grote merken. Zo zag je misschien al gives you wings of just do it passeren onder een bucket kippenvleugeltjes. Goede campagne, zo bleek ook uit de twitter-reacties, maar volgens ons ook een mooi voorbeeld van hoe een sterke slogan eigenlijk onmisbaar is voor je merk. Benieuwd naar meer ingrediënten voor een goede branding? Wij zetten er hier vijf voor jou in bitesize portions.

Een tweet van KFC waarbij ze de slogan 'lenen' van Red Bull

1. Coherentie

Ze zeggen wel eens dat zelfkennis het begin is van alle wijsheid branding. Voordat je begint, loont het eerst stil te staan bij wie je bent, wat je doet, en waarom je ertoe doet. Je branding moet overeenkomen met die missie, maar ook met je bedrijfscultuur, waarden en persoonlijkheid. Zo geef je richting aan jouw splinternieuwe merk. Matcht hoe je eruitziet niet meer met wat je doet of wie je bent? Dan is het misschien tijd voor een rebranding.

Daarom beginnen we bij Cayman ook altijd met een grondig onderzoek. Zo begrijpen we niet alleen alle USP’s (Unique Selling Points) maar ook echt het karakter en de identiteit van het merk en de context waarin jouw bedrijf zich bevindt.

Collega's van Cayman aan het werk

2. Focus

Een krachtige boodschap is een gefocuste boodschap. Probeer je tien dingen tegelijk in je branding te zeggen, wordt de kans groot dat het vaag en vergeten wordt. Doe je een heleboel dingen als bedrijf, zoek dan vooral naar wat je als de beste doet, waar je je écht op kan onderscheiden. Een Volvo is bijvoorbeeld een veilige auto, een Audi een technische voorloper en een Alfa Romeo een coup de foudre.

In order to be irreplaceable, one must always be different.

Coco Chanel

Toen Bruynooghe bij ons kwam aankloppen voor een rebranding, gingen we meteen op zoek naar die unieke focus. En wat vonden we? Dat je Bruynooghe na 85 jaar wel een West-Vlaamse klassieker kan noemen, maar ook dat ze toch eigenwijs en innoverend blijvend. Die combinatie van traditie en innovatie, van bomma’s en barista’s, van west-vlaamse eigenzinnigheid en internationale ambities, maakt hen uniek!

Het campagnebeeld voor de rebranding van Bruynooghe Koffie

3. Je doelgroep

Een goede branding is niet enkel voor jezelf, maar spreekt in de eerste plaats de doelgroep(en) aan. Wist je bijvoorbeeld dat McDonalds in zijn oorsprong een vastgoedbedrijf was? Toch denk je meteen aan I’m loving it. Dat komt omdat de doelgroep niet geïnteresseerd is in het gebouw, maar in Big Macs en McFlurries.

Brand is not what you say it is. It’s what they say it is

Marty Neumeier (the Brand Gap)

Bij elk project vinden we het bij Cayman belangrijk om ook de doelgroep te betrekken. Door af te toetsen bij een panel, zorgen we ervoor dat niet alleen wij onze ideeën geniaal vinden, maar de doelgroep ook helemaal mee is.

fieldresearch voor de campagne #alsjetmijvraagt voor de wijkmobiliteitsplannen van Stad Gent

4. Herkenbaarheid

Een visueel sterke en herkenbare stijl is een belangrijk deel van je branding. Het is niet te complex, springt in het oog van de doelgroep, en heeft een element dat je makkelijk herkent. Dat element kan zitten in de vorm van een icoon — denk aan Apple — of in het lettertype zelf, zoals bij Disney. Het kan ook een opvallende verpakkingsvorm of een mascotte zijn (dat laatste moet je ons niet vertellen!).

Soms gaat het ook verder dan de visuele kenmerken — je zong “I’m loving it” waarschijnlijk spontaan mee in je hoofd.

Marketing without design is lifeless. Design without marketing is mute.

Von R Glitschka

Voor Bruynooghe was de uitdaging om een nieuwe verpakking te ontwerpen zonder de herkenbaarheid van hun authentieke design te verliezen. We kozen ervoor om bij rood te blijven als dominante kleur: zo maakten we de link naar de vroegere verpakking en bleef de koffie herkenbaar voor de meest trouwe Bruynooghe-brouwers. Maar de frisse look met strepen introduceert een nieuw herkenningselement dat ook de jongere barista-generatie aanspreekt én meteen opvalt tussen alle andere merken in de supermarkt.

5. Authenticiteit

Jouw verhaal maakt je uniek, dus vertel het! De consumenten vandaag willen niet enkel een catchy naam; ze willen voelen, ervaren en begrijpen wie je bent. Door te communiceren met je verhaal, creëer je vertrouwen. Dan begrijpen je klanten waarom je doet wat je doet, en waarom ze voor jouw product, idee of dienst zouden willen betalen.

People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.

Simon Sinek

Zag je bijvoorbeeld al de pagina met straffe verhalen op de website van Bruynooghe? Dat is ook deel van hun brand! Je kan er proeven van de wereld van Bruynooghe, en dat geeft goesting om de koffie zelf te proeven.

De website van Bruynooghe Koffie

De Cayman-touch

Op zoek naar een partner die je bedrijf echt snapt, een compagnon de route naar een sterk merk, gloednieuw op de markt of toe aan herpositionering? Cayman bijt zich vast in het DNA van je bedrijf, brengt een extra portie creativiteit en kneedt en schaaft vervolgens samen met jou tot het plaatje helemaal klopt!

Wij zetten onze tanden graag in jouw merk!

Klaar voor de Cayman-touch?

    Blijf op de hoogte

    Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.