Bruynooghe 2.0:
rebranding van een klassieker

Meer dan 85 jaar ervaring in het blenden en branden van koffiebonen, daar mag je gerust mee uitpakken. Met dat idee in het achterhoofd voorzagen we Bruynooghe koffie van een nieuw tasje jasje.

Op zoek naar het merk-DNA

En of we er een stevige hoeveelheid koffie doorgejaagd hebben tijdens ons vooronderzoek. We trokken de koffiebranderij in en de straat op. We doken in de geschiedenis van het Kortrijkse familiebedrijf en praatten met jong en oud over wat het zwarte goud voor hen betekent. We ontdekten koffiegewoonten en tradities van heinde en verre.

We verdiepten ons in het koffielandschap
en legden trends bloot. Bruynooghe is geen groen boontje en heeft meerdere trendevoluties met glans doorstaan. Vandaag is het bedrijf helemaal klaar voor de zogenaamde ‘vierde koffiegolf’: een tijd waarin craft coffee bars en ambachtelijke proeverijen het nieuwe hip zijn, en de consument echte baristakwaliteit eist.

Bruynooghe anno 2020: een melange van uitersten

Bruynooghe is een perfecte blend van uitersten. Klaar voor de toekomst, zonder zijn roots te verraden. Gemaakt volgens ambachtelijk receptuur maar met innovatieve koffietechnieken. Met West-Vlaamse roots en internationale ambities. Voor jong en oud.

Bruynooghe verbindt generaties en brengt ze samen aan tafel om te genieten van iets waar geen leeftijd op staat. Elk op zijn manier, want Bruynooghe koffie is even veelzijdig en eigenwijs als jij. Met die melange in het achterhoofd gingen we op zoek naar een visuele identiteit die even straf is als Bruynooghe’s Extra Superior zelf.

Ambacht in patronen en lettertypes

De grote B als herkenbaar logo. Een gotisch lettertype dat al meegaat van bij het begin. Een herkenbaar streepmotief. De visuele elementen dragen de rijke geschiedenis één voor één met zich mee. Het merklabel ‘a perfect blend’ vertelt de consument wat hij mag verwachten.

Deze branding drukten we door op tal van dragers, zoals de iconisch West-Vlaamsche kusttram die heel de zomer lang van De Panne naar Knokke bolde, gehuld in Bruynooghe branding. Dé eyecatcher is ongetwijfeld de nieuwe verpakking die je in de winkelrekken vindt: herkenbaar genoeg voor de trouwe fans, uitnodigend genoeg voor een jonger publiek dat wil proeven van een nieuw en straf verhaal.

Iedereen #ThuisBarista

Ook op sociale media pakt Bruynooghe uit met zijn filters. Van snelle recepten voor dessertijsjes, of cocktails zoals Bruynooghe Espresso Martini… tot koffie hacks en foto’s uit de oude doos. Bruynooghe… using filters before it was cool.

Een snelle stop op de webshop

Een herlancering vraagt om een website waarin het nieuwe verhaal alle ruimte krijgt. Je leest er meer over de geschiedenis van het merk, ontdekt er alle verkooppunten en bestelt je favoriete bonen in de webshop. Wij zetten de puntjes op de wireframes en zorgden voor een straf copy koffie.

Een iPad met de website van Bruynooghe koffie in beeld

Coffee to go

Bruynooghe ging ook in het straatbeeld op zijn strepen. Van de opvallende bestelwagens tot de kusttram van Knokke tot de Panne. Van het bushokje tot in het grootwarenhuis. Afgelopen jaar was er geen ontsnappen aan. Wie de proef op de som wilde nemen, kon terecht in de tijdelijke concept store in K in Kortrijk. Een totaalbeleving!

Kusttram met wrapping van Bruynooghe Koffie
Een affiche van Bruynooghe koffie op een buskotje

“Bij een rebranding van dit kaliber is het belangrijk dat je al je medewerkers, van productie tot verkoop, mee hebt in het nieuwe verhaal. Dat is hier duidelijk gelukt. Onze verkopers gaan met een hernieuwe fierheid op pad met de nieuwe verpakking. Dat hebben we te danken aan Cayman.”

Frans van Tilborg, CEO Miko Group

Wij zetten onze tanden graag in jouw project

Graag op avontuur met Cayman?