Boektopia: lanceringscampagne voor een innoverend boekenevenement

Toen het duidelijk werd dat De Boekenbeurs niet langer zou kunnen bestaan na het einde van boek.be, sloegen negen grote uitgeverijen de handen in elkaar om toch voort te bouwen op wat ooit was. Ze wilden niet enkel de traditie verderzetten, maar een volledig nieuwe wind blazen in het boekenevenement. Zo kwam Boektopia: geen beurs met traditionele stands, maar een heus literair feest dat draait rond beleving. Want boeken lees je niet enkel, je beleeft ze!

Maar hoe zet je zo’n vernieuwend evenement in de kijker? Geen eenvoudige opdracht, maar wel eentje om onze tanden in te zetten! Wanneer Boektopia bij boekengek-Cayman kwam aankloppen voor een lanceringscampagne, waren we natuurlijk laaiend enthousiast, en trokken we alle registers boeken open.

Van illustratie naar animatie: levensechte affichage

Boektopia had reeds een heel fijne campagne illustratie, waar we meteen door geïnspireerd werden. We brachten die tot leven in een korte animatie waar je als het ware in een boek duikt. Met een korte en een iets langere versie, konden we aan de slag voor de campagnes.

Video afspelen

Campagnedoel 1: Merkbekendheid Boektopia bouwen

Omdat Boektopia een nieuw concept is, was het belangrijk om de naam zo snel mogelijk bij zo veel mogelijk mensen bekend te maken. En daarvoor zetten we een creatieve mix aan kanalen in: affiches in het straatbeeld, een videocampagne op nieuwssites, een social media campagne, Google Displays, online bannering op impactvolle websites, print…

Affiches van boektopia op een affichepaal

Campagnedoel 2: Het programma tot leven brengen om bezoekers aan te trekken

We wilden ook goed kunnen uitleggen wat er precies allemaal te gebeuren staat. Met zo’n gevuld programma valt dan ook veel te vertellen! We maakten kleurrijke illustraties over de verschillende belevingsroutes, en zetten tegelijk ook de schijnwerpers op de deelnemende auteurs. Met een paar leuke polls instagram stories, kon je het programma ook op een interactieve manier ontdekken.

Resultaat: een campagne op het scherpst van de snee

Dankzij het scherp monitoren van de resultaten, en een hele nauwe samenwerking met Boektopia, konden we de campagne continu bijsturen, tactisch maar ook op creatief vlak, zodat we de doelgroep konden blijven boeien.


Boektopia lééft en doet beleven, online en in/rond Kortrijk. Dat spreekt boekdelen!

Advertentie van Boektopia op de website van HLN
Een advertentie van Boektopia in de krant

Wij zetten onze tanden graag in jouw project

Graag op avontuur met Cayman?

    Blijf op de hoogte

    Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.