Waarom praten met de
doelgroep altijd loont
Als er iets typisch Cayman is, dan is het wel dat we altijd te rade gaan bij de doelgroep voor we veronderstellingen maken die de rest van een (re)branding project sterk beïnvloeden.
Onze stiel is nu eenmaal zeer subjectief. We zijn dan wel van alle markten thuis, we kunnen onmogelijk tot elke doelgroep behoren en deze instinctief begrijpen. Wat we wél kunnen, is met de doelgroep in gesprek gaan en ons zo verdiepen in hun leefwereld met alle bijkomende behoeften, wensen en frustraties.
In deze blog geven we je 4 argumenten waarom doelgroeponderzoek een slim idee is.
1. Beter inzicht krijgen over hoe je
als merk gepercipieerd wordt
Er zijn vele definities van ‘een brand’ en ‘branding’. In de essentie is ‘het brand’ de manier waarop jouw organisatie wordt gezien. Je reputatie, de ‘naam’ die je hebt opgebouwd. Terwijl ‘branding’ gaat om de bewuste handeling van het creëren van dat brand. Een brand is dus niet tastbaar en zeer subjectief, wat het moeilijk meetbaar maakt.
Misschien ben je al even bezig en heb je (on)bewust al een brand opgebouwd. Dan is het goed om te horen waar je vandaag staat versus waar je zou willen staan. Zo kan je indien nodig heel gericht bijsturen. Of misschien heb je een startup en start je van een wit blad, dan wil je toch graag meteen het juiste pad bewandelen en weten hoe je je doelgroep raakt?
2. Je doelgroep als ultieme mentor
Een uniek product of dienst lanceren, of het gat in de markt vinden, het lijkt haast onmogelijk vandaag. Desondanks hoeft dat geen probleem te vormen. Jouw gouden idee aftoetsen met de doelgroep die je voor ogen hebt, is het beste startpunt. Moet je product of dienst bijgeschaafd worden? Of moet je je doelgroep bijsturen omdat de match er niet is? Als je je doelgroep kent, begrijp je beter waar die al dan niet op zit te wachten. Met je doelgroep als ultieme mentor ontdek je zo the way to go.
Anderzijds is het misschien verleidelijk om in te gaan op elke opportuniteit en je brand telkens te laten meebewegen. Met het gevaar dat je te veel inzet op quick wins met kortstondig succes, terwijl branding geen sprint is, maar een marathon. Het is dan ook goed om een heldere strategie te definiëren en daar ook aan vast te houden. Dat is zeker niet evident, spannend zelfs, want hoe weet je dat je vasthoudt aan het juiste plan? Je raadt het al, door te rade te gaan bij diegenen die je wil aanspreken.
3. Helder zicht vanuit een andere ooghoek
Ben je een starter? Of wil je je bedrijf verder uitbouwen? Alles begint met een visie. Maar soms kan het zicht wat vertroebelen, weet je even niet meer wat nu echt de juiste stap is. Soms word je ingehaald door de feiten en volgt het brand niet aan dezelfde snelheid. Door met je doelgroep te praten, neem je als het ware een stapje achteruit en kan je jouw merk vanop afstand bekijken. Zo verkrijg je inzichten die je van binnenuit nooit zou ‘zien’. Misschien vind je wel die ene behoefte die nog niemand inlost of had je een bepaalde frustratie nog nooit op die manier bekeken. En pas op, het is ook niet altijd gemakkelijk om de ongezouten mening over jouw bedrijf, merk of product te horen, maar net door deze confrontaties niet uit de weg te gaan, maar er juist mee aan de slag te gaan, wordt jouw merk een pak sterker.
4. It’s more than that
Als we spreken over ‘je doelgroep’, gaat dat niet enkel en alleen over (potentiële) klanten. Vergeet je eigen werknemers en partners niet! Meer dan eens gebeurt het dat niet iedereen zich op dezelfde golflengte bevindt. Door stakeholderinterviews af te nemen, zie je ook hun kijk op de zaak. Door aan te tonen dat je luistert, creëer je ook meteen meer draagvlak. Mooi meegenomen, toch?
Tot slot: hoe zorgen wij voor kwaliteit?
Enkele basisregels die wij hanteren om kwaliteitsvol doelgroeponderzoek te doen:
- Denk goed na wat de vragen moeten zijn en maak ze op maat van het traject
- Neem de tijd om door te vragen: liever minder interviews dan halve
- Laat het gesprek een echt gesprek zijn, dat soms afwijkt van de voorbereide volgorde
- Kies de best passende mensen uit om deel te nemen en zorg voor de juiste balans
- Wees en blijf objectief en praat zonder oordeel
Wil jij je doelgroep beter begrijpen en zo je merk sterker maken? Of het nu gaat om (re)branding of campagnes, wij helpen je graag om tot de nodige inzichten te komen. Contacteer ons! We helpen je met plezier.
Wil je ook meer inzicht in het doen en laten van je doelgroep?