Blog > Cayman naar BUMP Festival

Cayman naar BUMP Festival

Onze creatives Karen, Hendrik en Lise, waren vorige week te vinden op de vijfde editie van Bump Festival. We hingen aan de lippen van inspirerende sprekers, zagen oude en nieuwe gezichten, en speelden zelfs “wie is het?” met lettertypes. 

 

Benieuwd wat indruk op ons heeft gemaakt? We vatten de drie meest inspirerende talks voor je samen. 

Craig Black: passie wordt schot in de roos

Craig heeft naar eigen zeggen twee passies in het leven: voetbal en creativiteit. Hij begon zijn carrière in die eerste en werd professioneel voetballer. Toen hij daar niet zijn gedroomde niveau behaalde, vond hij het tijd voor een switch. 

 

Hij koos voor graphic design, en ontwierp onder andere het logo voor UEFA Europa League en het logo en font van de Schotse voetbalclub Rangers. Hij wilde niet enkel logo’s ontwerpen, en besliste daarom een atelier te huren en te experimenteren met verf en witte voetballen. 

“Het is een heel interessante techniek. Het lijkt misschien niet zo ingewikkeld, maar als je ziet hoe alle designs echt uitgedacht zijn en perfect lijken te kloppen… Dat is duidelijk een bijzondere skill.”

Zijn nieuwe techniek acrylic fusion ging al snel viraal, en zo ging de bal aan het rollen. Voor het EK creëerde hij een bal per land, daarna breidde hij zijn techniek steeds verder uit naar andere objecten. Vandaag gaat hij nog een stapje verder, en maakt hij het volledige maakproces tot performance art. Dat konden we meteen ook ervaren op Bump.

 

Whojo: een beetje passie in elke opdracht

Whojo is het sympathieke animatiebureau uit Kortrijk dat de opening titles van Bump Festival heeft gecreëerd. Zij voerden intern enkele interessante veranderingen door:

 

1. Één hybride team

 

Waar vroeger het team opgedeeld was in twee groepen – 2D en 3D animatie – werken ze nu in één groot hybride team. Op die manier is er meer ruimte voor kruisbestuiving en kan iedereen van elkaar inspiratie opdoen.

“Ik ben altijd nieuwsgierig om te zien hoe andere agency’s het aanpakken. Extra fijn als je jezelf erin kan herkennen.”

Karen, strategic director bij Cayman

2. Passion projects anders bekeken 

 

Whojo neemt een duidelijk standpunt tegen “passion projects” – onbetaalde zijprojecten die je doet voor jezelf. Door goed opdrachten te matchen met hun sterktes en doelen, slagen ze erin om hun passie-elementen uit te voeren in het kader van de betalende projecten. 

Art & Graft: passieproject met diepgang

Dit motion agency uit Londen pakt het dan weer compleet omgekeerd aan. Ze zetten met plezier in op passion projects, en halen er daarna betalende projecten mee binnen. Een inspirerend voorbeeld is de animatie van Stephen Middleton. Voor een intern project waar elke medewerker een kortfilm zou uitwerken, wilde hij verrassend uit de hoek komen met iets diepzinnigs over het doel van het leven. Dat bleek wat te hoog gegrepen gezien het format, en hij liet zich uiteindelijk inspireren door zijn wandeling in Lake District om de video “The walk” te maken.

Hendrik, creative director bij Cayman

“Vandaag moet alles opvallen. Art & Graft inspireert met werk dat écht distinctive is.” 

“The walk” was meteen een succes, ook extern. Het reclamebureau McGarrah Jessee wilde het filmpje zelfs gebruiken in een campagne voor Costa Sunglasses. Uiteindelijk koos Art & Graft ervoor een nieuw filmpje te maken voor de zonnebrillen: “The leaf cutter”

 

Ons finaal verdict? Een uiterst geslaagde editie van Bump Festival. Je ziet ons er volgend jaar zeker opnieuw! 

Blijf op de hoogte

Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.