Strategische oefening en nieuwe branding voor VLIZ

Onderzoekers onderzocht

 

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) doet veel, héél veel. Onderzoeken, ondersteunen, onderleggen en onderwijzen, om maar vier functies te noemen. Zo’n diverse opdracht vertroebelde hun boodschap en deed  hun merk verwateren. Daarom doken we bij Cayman in de werking van het VLIZ, keken we met onze kritische duikbril, en kwamen we boven water met adviezen om het verhaal opnieuw scherp te stellen

 

Onderdompeling in de beleving van stakeholders en partners

Om het VLIZ beter te begrijpen, gingen we ons oor leggen bij de doelgroepen: interne medewerkers, externe stakeholders, partners, geïnteresseerde burgers. Aan de hand van de verworven inzichten, stelden we de golden circle op: een handige tool om te destilleren waar je organisatie echt om draait. Zo formuleerden we één helder waarom dat de basis kan vormen voor alle communicatie

 

In succesvolle communicatie focus je niet enkel op je diensten, maar overtuig je mensen ook door waarom je iets doet. Dat geldt zeker als je zo veel dingen doet als het VLIZ.  .

De golden circle van het VLIZ

Why: 

We geloven dat de zee de sleutel kan bieden op vragen van morgen om de wereld beter te maken.

 

 

How:

Het VLIZ verbindt. Het brengt wetenschap in verbinding met de samenleving door te communiceren, te informeren, te faciliteren en door in te spelen op maatschappelijke vragen. Het VLIZ gaat breed, het focust niet op één nauw onderwerp maar bekijkt het grote geheel.

 

 

What:

Wetenschappelijke kennisinstelling die Onderzoek, Wetenschapsondersteuning, Valorisatie en Communicatie bundelt. 

We distilleerden een nieuwe baseline die precies samenvat waar het VLIZ voor staat: pionier in zeekennis. Het straalt hun nieuwe ambities uit als onderzoekscentrum, maar verwijst ook naar hun lange traditie als grensverleggende organisatie. 

VLIZ in 't fris

Bij een toekomstgerichte positionering hoorde ook een opfrissing van de visuele stijl. We behielden een knipoog naar de oude kleuren en de golvende vorm, maar gaven het geheel een moderne update. Door het logo in kapitalen te zetten, krijgt het een zakelijker, serieuzer karakter, dat past bij een kenniscentrum zoals het VLIZ.

 

We voorzagen de huisstijl van een paar slimme tools, waardoor die handig aangepast kan worden naargelang de doelgroep. Voor wetenschappelijke communicatie kan het strak gehouden worden. Een zachte zandkleur en afgeronde hoek geven dan weer een toegankelijke, opgewekte look aan de communicatiemiddelen naar het brede publiek. 

Wij zetten onze tanden graag in jouw project

Graag op avontuur met Cayman?

    Blijf op de hoogte

    Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.